лизингов брокер

Изгодни коли на лизинг

изгодни коли на лизинг - Мото Пфое

Доста популярно е напоследък да се рекламират изгодни коли на лизинг. Значението, което, се влага в това твърдение е различно и има само едно, което е изгодно за потенциалния клиент.

Ето две от значенията, които нямат смисъл (да не кажем, че са лъжливи) и причините затова:

  • „Лизинговата компания, продава иззети свои коли от нередовни лизингополучатели на безценица“ – не е възможно. Всички лизингови компании ползват експерти за оценка на иззетите автомобили и полагат усилия за тяхната вторична реализация на максимално високи цени.
  • „Лизинговата компания продава върнати коли от оперативен лизинг изгодно“ – отново няма как да стане. Лизинговата компания точно е калкулирала остатъчната стойност по оперативният лизинг, и полага усилия да продаде върнатите автомобили с печалба. Тази печалба обуславя и риска, който лизинговата компания носи.

Има едно значение на „изгодни коли на лизинг“, което действително може да донесе спестявания на бъдещия клиент. Това значение може да го разберем, ако разгледаме двете части на твърдението отделно.

„Изгодни коли …“

Ясно е, че става въпрос за съотношението цена – качество. Кои тогава са изгодни? Нов автомобил или употребяван?

Когато купуваме автомобил винаги може да се пазарим за цената. Почти винаги ще получим и т.н. „отстъпка“. Това все още не означава, че сме на път да придобием „изгодно колата“.

Обезценяване на кола

За да разберем коя кола и кога точно е изгодна, трябва да разгледаме т.н. „крива на обезценката“. Всяка кола се обезценява, още от момента в който купувачът я изкара от шоурума. Паралелно с това, с течение на времето, нарастват разходите за ремонт на автомобила.

Обезценката на колите не е еднаква за всички автомобили – едни се обезценяват по-бързо, а други – по-бавно. Общото, обаче, на обезценката на всички марки и модели, е рязката загуба на стойност през първите три години от живота на всеки автомобил. Ето няколко примера, за най-бързо обезценяващите се нови автомобили през 2019 година:

  • Infinity Q505h Luxe – обезценка за първите 3 години от 70%
  • Hyundai i40 1.6 CRDi SE Nav – обезценка за първите 3 години от 71%
  • Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 100 Active – обезценка за първите 3 години от 72%

Бързата обезценка определено е неизгодно за собственика на автомобила, който бързо губи голяма част от стойността инвестирана в новия автомобил.

Макар това да са най-драстичните примери за бърза обезценка, обобщено може да се твърди, че към края на третата година всеки нов автомобил е загубил приблизително половината от стойността си като нов – дори и при умерена употреба и перфектни грижи.

След третата година кривата на обезценката вече не е толкова стръмна, т.е. автомобилът вече не губи толкова бързо своята стойност. Обезценката вече е едва няколко процента годишно.

Независимо от бързата обезценка, автомобилът към своята трета година все още не генерира сериозни разходи за ремонти. Макар те постепенно да нарастват, същите ще се превърнат в бреме едва след петата или шестата година от експлоатацията на автомобила.

Може да заключим, че „изгоден автомобил“ е този, който не се обезценява толкова бързо и не генерира сериозни разходи за ремонт. Иначе казано – употребяван автомобил на 2-3 години от своята първа регистрация.

Допълнителна добавена стойност към такъв автомобил:

  • „удължената гаранция“, която често е валидна до петата или дори до шестата година от експлоатацията на автомобила;
  • по-ниски вредни емисии;
  • по-нисък пътен данък;
  • при електрическите коли – дори безплатен паркинг в синя зона.

„… на лизинг“

Къде може да намерим подобни автомобили? И как може да ги придобием, тъй като цената им е все още доста висока за средния българин?

Отговорът и на двата въпроса е „лизинг“.

Лизинговите компании винаги имат върнати или иззети малко употребявани автомобили от най-различни марки и модели. И макар цените на колите да не са различни от пазарните, то лизинговите компании (като собственици) знаят пълната история на всеки свой автомобил. Необходимо е само да се намери автомобилът, който е в златната среда на своята обезценка и увеличаващите се разходи за ремонт. Е … разбира се, може и да се попазарим малко.

Ето няколко отлично организирани сайта за вторична реализация на лизингови автомобили (помнете – търсите две или три годишни коли):

Отговорът на втория въпрос е отново лизинг. Лизингът позволява на лизингополучателя да придобие сравнително нов автомобил (на 2-3 години), като се заплаща само относително ниската първоначална вноска, а останалата стойност се разхвърля в лизинговия период. Така лизингополучателят ще се наслаждава на сравнително нов автомобил, който не губи много от своята стойност и същевременно няма съществени разходи за ремонти.

Interlease promotion

Лизинговането на употребявани лизингови автомобили също носи допълнителни добавени стойности:

  • Липса на такса за регистрация в КАТ – автомобилът е вече собственост на лизинговата компания;
  • Възможност за лизинг на употребяван автомобил при изгодни цени на лизинговата услуга (дори и лизинговата компания стандартно да не лизингова употребявани коли) – лизинговата компания иска максимално бързо да реализира своя актив;
  • Пълна и истинска история на употребявания автомобил – все пак продавачът е финансова институция;
  • Допълнителни промоции – лизинговите компании действително искат бързо да реализират този свой автопарк (виж Великденската промоция на Интерлийз).

Вече знаете какво значи „изгоден автомобил на лизинг“.

А, какво да правим на петата или шестата година от първата регистрация на колата, след като лизингът е вече изтекъл?

Отговорът е лесен – продайте автомобила на хора, които не са прочели настоящата статия 😉

*   *   *