Лизингова практика
Стъпка 1 – Избор на актив
Лизингът е форма на финансиране на разходите за придобиване на даден актив – лизингов активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More. Съответно, първата стъпка в лизинговия процес е именно изборът на актив /в противен случай няма какво да финансираме/. Главното действащо лице при избора на актива е самият лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More – той е този, който трябва да избере актива от който има нужда.
Тук е важно да споменем за ограничението – не всички „активи“, които бихме искали да придобием е възможно да бъдат финансирани чрез лизинг. Първото изискване към бъдещия лизингов активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More е, че той трябва да бъде т.н. „дълготраен материален актив“, т.е. „дълготраен“ – дълго време ще може да го използваме и „материален“ – лизинг на нематериални активи е невъзможен. Истинско запитване от практиката: „Възможно ли е лизингово финансиране на 10 т. бира?“ Отрицателният отговор вече е ясен на всеки, а причината за него е, че бирата не е точно „дълготраен“ актив, макар да е пастьоризирана.
Второ важно изискване е активът да е „ликвиден“. Това ще рече, че е необходимо да съществува вторичен пазар за употребявани такива активи. Това изискване е продиктувано от спецификата на лизинговата сделка и факта, че при всеки вид лизинг, именно лизинговия активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More е основното обезпечение на вземането на лизингодателяЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More /това е и една от съществените отличителни черти на лизинга от банковото финансиране/. Ако до тук изискването е доста ясно, това, което се мени с времето или от лизингова компанияДружество, чиято основна дейност е отдаване... More до лизингова компанияДружество, чиято основна дейност е отдаване... More е отговора на въпроса „Кой актив е ликвиден?“. Ще илюстрираме отново с практиката. Преди кризата от 2008 година в България масово се отаваха на лизинг яхти. Твърдението беше, че те са напълно ликвидни активи. Макар да съществува пазар за употребявани яхти, лизингодателите скоро разбраха, че срока за вторична реализация или ниската цена релно превръщат яхтите в труден за лизинговане актив. Факт е, че през 2015 година в България не може да се намери лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, който да е склонен да финансира покупка на яхта.
Лизингът изобщо на всякакви активи на лукса не е често срещан. Същевременно има и лизингодателиЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, които специализират именно в подобни активи – например лизинг на луксозни автомобили. Това обаче е по-скоро изключение от лизинговата пректика, отколкото правило.
Това второ изискване също влияе на приемането за финансиране от лизинговите компанииДружество, чиято основна дейност е отдаване... More на специфично индустриално оборудване. Макар лизинговането на всякакви машини да е честа практика, то лизинг за „единствената такава машина в България“ трудво ще бъде одобрен от произволен лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More. Причината – именно нейната уникалност и сериозни потенциални затруднения в случай на нужда от нейната вторична реализация.
Изискванията към лизинговия активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More са и силно национално ободобени именно от пазарната конюнкутра в различните държави. Докато вторичният пазар, или по-точно, платежоспособният вторичен пазар на автомобили Ферари в България да е силно огнаричен, то в Германия лизинг на Ферари е напълно възможно да се случи без задаване на допълнитени въпроси.
В секцията „Лизингови пазари“ на настоящия сайт ще разглеждаме подробно най-популярните лизингови активи в България и света. Най-популярни означава и най-често приемани за финансиране от лизингодателите. Тук може да споменем само че голям пазарен дял имат следните лизингови активи:
- всички видове масови леки автомобили,
- всички видове тежки МПС,
- масовите машини и оборудване за производство.
Компютърно и комуникационно оборудване, недвижими имоти, активи на лукса са по-скоро конюнктурно възприемани. Когато пазарът или отделната лизингова компанияДружество, чиято основна дейност е отдаване... More е по-агресивна към риска някои или всички от тези активи се възприемат и като лизингови такива.
От изборът на лизингов активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More произлиза и една от класификациите на лизинга – за потребление или за производство, в зависимост от предназначението на актива по лизинговата сделка.
Важно е да се спомене, че в този етап от лизинговата практика, освен че се избира лизинговия активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More, обикновено се избира и неговия доставчикТова е една от страните във... More.
Тук няма да се спираме на техническият избор на актив, който ще финансираме чрез лизинг – тук вяраваме, че масовият читател има богат опит при търсене, преговори и избор на всякакви активи. Същевременно ще споменем за един важен документ, който се генерира от доставчиците на лизингови активи преди самата покупка – офертата. Избора на лизингов активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More завършва имено с получаване на оферта за актива от доставчикаТова е една от страните във... More, който бъдещия лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More е избрал.