Стъпка 4 – Избор на лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More
Избор на лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More е също стъпка, която трябва да извърши бъдещият лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More, макар, че често се пренебрегва.
Виждането, че „който ми дава пари, трябва да е добър човек!”, не е винаги удачна. Ето и няколко съображения защо:
Допълнителни възможности
Факт е, че има много и различни промоции, които се предлагат от лизинговите компанииДружество, чиято основна дейност е отдаване... More – безплатни застраховки, отстъпки от цената, намалени лихви, изкупуване на старо оборудване, безплатно допълнително оборудване и много други. Голяма част от тези промоции са чист маркетингов продукт и нямат голяма полза за лизингополучателя. Същевременно част от тях са напълно реални и действително добавят стойност към лизинговата сделка. ЛизингодателятЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More обикновено използва силата на своята финансова група или тази на свои партньори, с цел да предложи лизингова услуга, която действително се отличава от другите.
Концернът BMW, например имат конкретни изисквания към приложимите лихви и такси по лизинг на техни автомобили, които успешно налага на своите лизингови компании-партньори. „Налагането” не е задължително за сметка на лизингодателяЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More. При необходимост концернът субсидира отклонения от желаните лихви и такси в дадени пазари, където лихвените нива са по-високи от изискваните.
Каптивните лизингови компанииДружество, чиято основна дейност е отдаване... More пък имат учудващи възможности за балансиране между лизинговите лихви и печалбата от продажба на автомобила /казваме „автомобил”, защото повечето каптивни компании са именно каптивни на автомобилни производители или автомобилни дилъриВиж “Доставчик”... More/. Често те разглеждат лизинга единствено като начин за увеличаване на продажбите си. Затова и много от офертите на каптивни лизингови компанииДружество, чиято основна дейност е отдаване... More са на цената на банков кредит за голям кредитополучател. Не се учудвийте. Целта на каптивът е единствено да увеличи броя на продадените автомобили и съответно продава услугата си на цени равни или близки до цената на финансовия ресур, който те ползват. Печалбата им идва от продажбата на автомобили. При тях са възможни и различни допълнителни комбинации, свързани с допълнителното оборудване на автомобилите, висока остатъчна стойностОстатъчната стойност присъства при по-голямата част... More, безплатни прегледи – просто имат такава възможност.
Други лизингодателиЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More са част от големи финансови групи, като имат посестрими застрахователни компании. Вече сигурно сте се сетили откъде идват „безплатните застраховки”. Застрахователните промоции също може да са постигнати и от застрахователни компании-партньори.
Изводът е, че е съвсем разумно, когато вече сме взели решението за покупка на актив чрез лизинг, при избор на лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More да проучим пазара за такава лизингова компанияДружество, чиято основна дейност е отдаване... More, която може да предложи най-добрите условия и съпътстващи промоции.
Фокус на лизингодателя
Вярно е, че в България има много лизингодателиЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More. Проверка в БНБ за 2017г. показва, че в страната ни има регистрирани над 100 лизингови компанииДружество, чиято основна дейност е отдаване... More. Не всяка, обаче е походяща за всеки лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More. Всеки лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More има определен фокус на своята дейност. Едни са специализирани в лизинг на нови автомобили, други специализират в отдаването на лизинг на употребявани автомобили, трети са избрали дори още по-тесен фокус – лизинг на употребявани автомобили само на физически лица. Естествено има и лизингодателиЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, които предпочитат корпоративни клиенти. За някои от тях отдаването на машини и оборудване на лизинг е търсено ежедневие, за други би било предизвикателство. Други търсят големи многомилионни сделки, трети специализират в много сделки с по-ниска индивидуална цена. Едни предпочитат максималният лизингов срокЛизингов срок е продължителността на лизинговата... More от 5-6 години, други се ограничават в краткосрочен лизинг, често измерим в месеци. Всеки лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More има някакъв фокус, дори и той да се мени през годинините в зависимост от конюнктурата.
Горното няма за цел да каже, че ЛизингодателятЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More не може да „излезе от своята зона на комфорт”. Същевременно, сключване на сделка, която не е във фокуса на лизингодателяЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, обикновенно носи допълнително финансово бреме за лизингополучателя.
За бъдещият лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More е разумно да търси лизингодетели, които специализират в отдаването на лизинг на търсеният актив, чувстват се комфортно с размера на лизинга, срока на лизинга, както и всички останали реквизити на сделката.
Апетит към риска на лизингодателя
Както ще видим в следващата стъпка от лизинговата процедура, всеки лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More по един или друг начин извършва анализ на кредитоспособността на потенциалния лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More. Този анализ естествено води до различни резултати за различните лизингополучателиЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More. Някои лизингодателиЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More търсят само лизингополучателиЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More с отличен кредитен рейтинг, които никога не са просрочвали свое кредитно задължение, имат отличен паричен поток и перспективите са само за неговото увеличаване. Други пък специализират в по-рискови лизингополучателиЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More. Естествено между двете крайности има и много нюанси на допустимия риск, който лизингодателяЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More е склонен да поеме.
Разумно е бъдещият лизингополучателЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More да има добра преценка за своята собствена кредитоспособност. Той може да провери своето досие в Централния кредитен регистър, защото същата информация ще ползва и лизинговата компания относно историята на кредитното поведение. След това трябва да се потърси лизингодетел, който ще е склонен да поеме този риск. Отклонението от този подход отново има опасност или да направи лизинговата сделка невъзможна, или да я ускъпи. Собственият анализ на личната кредитоспособност също може да е полезна и понякога отрезвяваща, което не е задължително лошо.
Умения при доставката на лизингодателя
Някои лизингови сделки предполагат и лесна доставка. Доставката се договаря по електронна поща и телефон и е напълно стъндартна – например покупката и доставката на нов автомобил от съответния дилърВиж “Доставчик”... More за България. Същевременно някои лизингови активи са доста по-сложни за покупка и доставка. Възможно е дори да е необходимо производство по поръчка, което да отнеме шест месеца или година. Индустриалното оборудване, електрическите генератори, скъпи транспортни средства и всички специфични активи са доста сложни за доставка. За подобни лизингови сделки ще е неободима отлична координация между доставчикаТова е една от страните във... More, лизингодателяЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More и лизингополучателя. Ясно е, че доставчикътТова е една от страните във... More е специализиран в производството на избрания актив. Също е ясно, че лизингополучателятЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More, който има нужда от актива, притежава нужната експертиза. Остава ЛизингодателятЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More.
Важно за лизингополучателятЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More, особено ако лизинговият активЛизинговият актив е обектът на лизинговата... More е по-сложен за доставка, да се увери, че избраният лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More има необходимият опит в доставка на избрания актив. Това ще осигури сключването на добра сделка за доставка, нужните гаранционни условия, необходимия контрол на плащанията към доставчикаТова е една от страните във... More, а често е възможно дори да понижи цената.
Перспективи за бъдеща работа с този лизингодател
Напълно е възножно лизингополучателятЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More да иска автомобил на лизинг и това да е всичко в десетгодишна перспектива.
За голяма част от лизингополучателите, обаче това не е всичко. Много ще искат замяната на сега новиа автомобил с друг такъв след 3 или 4 години. Други ще искат покупка на втори, трети и дори цял автопарк. Някои пък ще търсят лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, който да ги подкрепя при финансирането и обновяването на техния автопарк, финансирането на оборудването на новия цех и т.н. и т.н.
Лизингодателите също имат различни цели. Някои действително целят сключване на единични лизингови сделки и не търсят повтарящи се клиенти. Други пък не само, че търсят нови сделки с техните вече проверени клиенти, но са и склонни да дават различни бонуси на тях за всяка следваща сделка.
Разумно е за лизингополучателя да погледне в бъдещето, доколкото това е възможно, и след това да потърси лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, който може да откликне на настоящите и бъдещите нужди. Така изборът на лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More се превръща в стратегическа задача.
Финансови възможности
Има логика да мислим, че всеки лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More ще има въможност да даде на лизинг един нов автомобил. Същевременно не всеки ще може да финансира цял автопарк от 100 нови автомобила, а това може да е важно за нас при избор на лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More. Финансовите възможности на различните лизингодателиЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More не са еднакви (виж например класацията на водещите 10 лизингови компании в България).
Препоръчително е лизингополучателя да е запознат с мащаба на своя бъдещ лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More и неговите възможности. Сключването на сделки на ръба на финансовите възможности на лизингодателяЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More не е добра идея. Това може да оскъпи, затрудни и влоши качеството на услугата.
В заключение може да кажем, че лизинговата сделка, за разлика от много други сделки и услуги, предполага продължително взаимодействие между ЛизингодателятЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More и лизингополучателятЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More. Взаимоотношенията между двете страни може да прерастнат в партньорски такива и това е гаранция за получаване на оптимална лизингова услуга. Тъй като лизингополучателятЛизингополучателят е ползвателя на лизинговата услуга.... More е движещата страна, донякъде е негова отговорността да намери такъв лизингодателЕдна от страните в лизинговата транзакция.... More, който действително да може да се превърне в лизингов партньор за тази и за следващи лизингови сделки.