лизингов брокер

МСФО 16 – Лизинг

Точно преди една година, на 31.10.2017 Европейската Комисия прие МСФО 16 – Лизинг и го включи в Регламент 1126/2008 за приложение в Европейския Съюз. МСФО 16 регламентира нов начин на отчитане на лизинговите транзакции.  Прилагането на новия стандарт ще започне от 01.01.2019 година.

Малко история за МСФО 16Лизинг

От 01.01.1982 година влиза в сила международния счетоводен стандарт 17 /съкратено IAS 17/, който регламентира лизинговите транзакции. Стандартът два точни определения за финансов и оперативен лизинг, както и точни предписания за начина на тяхното отчитане. Стандартът претърпява няколко ревизии през годините – 1994, 1997, 1999, 2003, 2005 и 2009. На 01.01.2019 IAS 17 отива в историята завинаги и ще бъде изцяло заменен от МСФО 16 – Лизинг.

IFRS 16 - Leasing

Преди три години бе публикуван новият стандарт, който ще бъде прилаган към лизинговите транзакции – МСФО 16 Лизинг. Новият счетоводен стандарт влиза в сила от 01.01.2019 година. Няма съществена промяна в осчетоводяване на лизинговите транзакции за лизингодателите и съответно завишение разходи за спазването на неговите изисквания. Новият стандарт подобрява оповестяването на специфичните рискове, тяхното управление и очаквани приходи от лизингодателите. Голямата промяна ще настъпи в балансите на лизингополучателите –  всички лизинги ще бъдат отразени като активи и пасиви в балансите – и финансовите и оперативните. Премахват се някои от „козметичните ползи“ от лизинговите транзакции.

 Причини и търсен ефект от МСФО 16 – Лизинг

  • Ханс Хугерворст – Председателят на IASB обобщава точно причините довели до въвеждането на новия стандарт: “Лизинговият портфейл в света е над три трилиона долара. Досега от тях само една ограничена част може да бъде намерена в балансите на лизингополучателите. Оперативните лизинги, съгласно досегашният стандарт бяха 85% от всички и оставаха изключени от баланса на лизингополучателите. Същевременно те представляват реални пасиви за всяко едно дружество. МСФО 16 променя всичко това.
  • Осветляване
    По време на световната криза от 2008 година и последващите години много компании фалират. При анализът на техните баланси не се виждат съществени пасиви и рискове, които тези компании са носили. В случаи с някои вериги за търговия на дребно, лизинговите задължения по оперативен лизинг са надвишавали задълженията по банкови заеми с 66 пъти, като това не се е виждало в отчетите на дружествата. Целта е осветляване на всички пасиви и рискове на компаниите, което ще подпомогне дейността на инвеститорите в тези дружества и техните кредитори.
  • Сравнимост
    При сравняване на две авио-компании, едната от които ползва самолети на оперативен лизинг, докато другата взима банков кредит и закупува своите самолети, при равни други условия, двете компании изглеждат съвсем различно – едната е тежко задлъжняла, докато другата няма оповестени пасиви. Целта е постигане на сравнимост на компаниите-лизингополучатели с останалите дружества и точно оповестяване на техните пасиви. 

IFRS 16 Changes

Обща информация за МСФО 16 – Лизинг

  • МСФО 16 – Лизинг e публикуван на 13.01.2016 и влиза в сила от 01.01.2019 година (дадени са три години за подготовка на дружествата). Новият стандарт ще замени много старият стандарт IAS 17.
  • Допълнителни разяснителни материали за МСФО 16, могат да се намерят на сайта на Фондацията МСФО, като образователни материали, уебкасти, уебинари, статии и публикации.

 

Ефекти за лизингодателите от МСФО 16 – Лизинг

  • МСФО 16 – Лизинг продължава моделът на осчетоводяване за лизингодателите наложен от IAS 17. МСФО 16 не променя съществено начинът на осчетоводяване на лизинговите транзакции от лизингодателите в сравнение с IAS 17.
  • Промените в МСФО 16, касаят отчетността на лизингодателите и осигуряване на допълнителна информация по отношение на заинтересованите страни от анализ на техните финансови отчети. Целта е осветляване на експозицията на лизингодателите към рискове свързани с лизинговия актив.
  • Ново изискване на МСФО 16 за лизингодателите е да отчитат отделно различните компоненти на своя доход в отчетните периоди. Очакванията са, че така инвеститорите в лизингови компании ще имат по-добра информираност за състоянието на лизинговите дружества. Това изискване не би следвало да затрудни лизингодателите, защото те разполагат с тази информация в най-подробен вид в своите деловодни и/или счетоводни системи.
  • МСФО 16 изисква оповестяване на риск свързан с остатъчната стойност на лизинговите активи, когато нейният риск се носи от лизингодателя и начинът на управление на този риск. Досега, например, рискът от продажба на лизингов актив чрез финансов лизинг с остатъчна стойност получаваше своето осчетоводяване, но никъде не се контролираше (поне формално) как лизингодателят управлява риска от договорената остатъчната стойност, който той носи. Със сигурност този риск се е управлявал от лизингодателите и досега, макар да не са го оповестявали. Следователно, не се очаква и това изискване да ги затрудни съществено.
  • МСФО 16 изисква разделянето на собствеността на лизинговите дружества (ползвана за други цели) от собствеността им, като лизингодатели по оперативен лизинг (при този вид лизинг, лизинговият актив е осчетоводен в баланса на лизингодателя и се амортизира подобно на активите, които той ползва за стопански нужди). Оповестяването следва да е разделено на „недвижима собственост, сгради и оборудване“. Нещо повече, необходимо е осигуряването на точна диверсификация на лизинговите активи в съответната категория – лизинг на автомобили, лизинг на компютри, лизинг на сграда и т.н. Целта на това изискване е разделяне на активите на лизингодателя и съответните рискове и приходи. Например рисковете и очакваните приходи свързани с употребата на служебен автомобил от лизингодателя често са много по-различни от рисковете и очакваните приходи, свързани с отдаден автомобил на лизинг, който се използва за такси. И тук не се очаква изпитване на затруднение от лизингодателите, които отлично знаят предназначението на всеки актив, който управляват.

Ефекти за лизингополучателите от МСФО 16 – Лизинг

  • Всяка втора фирма в света ползва лизингово финансиране, следователно много фирми-лизингополучатели ще бъдат засегнати от промените налагани чрез новият стандарт. Най-силно засегнати от промените в стандарта ще бъдат тези дружества, които оперират в индустрии, където ползването на лизинги (особено оперативни) e интензивно – фирми в авиацията (лизинг на самолети), търговията на дребно (лизинг на търговски площи) и морския транспорт (лизинг на кораби).

Changes from IFRS 16

  • Някои от лизингополучателите нарочно са структурирали своето финансиране, като са използвали гъвкавостта на оперативния лизинг при отразяването му в балансите на лизингополучателите. Често това се и рекламираше от лизинговите компании. Целта е била подобряване на някои финансови показатели, чрез легално прикриване на информация относно задълженията на дружеството. С въвеждането на новия стандарт това вече няма да е възможно. Фирмите, които целенасочено са търсили този ефект, ще бъдат може би най-засегнати от новия стандарт.
  • До сега IAS 17 фокусираше върху това дали даден лизингов договор е подобен на покупка. Ако това е факт, лизингът се класифицираше като „финансов лизинг“ и се отчиташе в баланса на лизингополучателя със съответните амортизации. Всички останали лизинги се считаха за „оперативен лизинг“ и се третираха като извън-балансови договори за услуги. Плащанията по тях се отчитаха в ОПР, като бъдещите задължения за плащане по оперативен лизинг не намираха отчетност.
  • Новото при МСФО 16 e, че всички лизинги се третират сходно от гледна точка на лизингополучателя. Всички се капитализират, както беше до сега по МСС 17 изискването само за финансовия лизинг, като се отчита настоящата стойност на лизинговите плащания. Лизинговите вноски се отчита като бъдещи задължения на лизингополучателя и също се появяват в баланса на дружеството. Съответно ще се увеличат стойностите на „лизинговите активи“ и „лизинговите задължения“ в баланса на лизингополучателя по оперативен лизинг.

Ефекти конкретно за българския лизингов пазар от МСФО 16 – Лизинг

  • Икономическите сектори, които се очаква да бъдат най-силно повлияни от промените в МСФО 16 – въздушен транспорт, морски транспорт и търговия на дребно не са силно развити в страната и съответно не са големи потребители на оперативен лизинг. Следователно ефектът в България от въвеждането на новия стандарт що се отнася до категории лизингополучатели не се очаква те да бъде голям.
  • Новият стандарт най-силно засяга лизингополучателите на оперативен лизинг. Портфейлът от оперативен лизинг в България едва достига 5% от всички лизингови вземания (виж „Анализ на българския лизингов пазар“). Съответно едва 5% от лизингополучателите в страната ще бъдат засегнати от промените в отчитането на оперативния лизинг. От тях малка част ползват лизинга за подобряване на своите финансови показатели и ако това е така, то това са международни публични компании, които ползват оперативен лизинг централизирано с цел подобряване на своите показатели на съответната чуждестранна фондова борса. Следователно и по отношение на делът от лизинговия портфейл, който ще бъде засегнат, не се очакват сътресения на българския пазар.

Можете да достъпите пълния текст на МСФО 16 – Лизинг  оттук.

 

*   *   *